Tips til en bedre fordøyelse!

Det er ikke så mye som skal til for å forbedre fordøyelsen. Enkle grep i hverdagen kan gi deg mindre plager etter store og tunge måltider. Fordøyelseskanalen er blant kroppens største organer. Ta vare på den!

1. Forenkle inntaket

Jo større måltidet er, desto trettere vil du føle deg etter maten. Fordøyelsesprosessen forbruker mye energi og mange næringsstoffer. For å regulere energinivåene og gjøre forbrenningen enklere anbefales det at man spiser mindre og mer regelmessige måltider i løpet av dagen .

Boldocynara fra A Vogel er svært velegnet ved tunge måltider. Les mer om Boldocynara her.

2. Maksimer næringsinntaket

Kroppen har vanskeligere for å fordøye preparert mat og raffinerte sukker- og melprodukter enn annen mat. Denne type mat er også mindre næringsrik enn naturlig, ubehandlet mat, som frisk frukt og grønnsaker. Det kan være fordelaktig å ta et høykvalitets vitamin- og mineraltilskudd for å sikre at kroppen din får i seg et bredt spekter av viktige vitaminer og mineraler.

3. Øk fiberinntaket og drikk nok vann!

Forstoppelse er et vanlig problem. Vi spiser mye overpreparert, fet og salt- eller sukkerholdig mat som har et faretruende lavt fiberinnhold. Det er derfor viktig å huske på å spise ferske grønnsaker eller frisk/tørket frukt fordi dette hjelper fordøyelsessystemet og effektiviserer fordøyelsen. Økt fiberinntak bidrar til en indre rens av kroppen ved at det hjelper til med å skille ut giftstoffer.

Et godt alternativ kan være å ta oppløselig fiber som finnes i havre, rug, frukt, grønnsaker, kli og belgplanter.

Det er også viktig å drikke nok vann, 6-8 glass daglig er bra.

4. Gjenopprett den sunne bakteriefloraen

Tarmfloraen består av 150 forskjellige arter av bakterier og er viktige for en velfungerende mage. Tarmfloraen trenger et surt miljø (pH 4,5-5) for å fungere optimalt.

Det er mye som kan påvirke tarmfloraen negativt. Antibiotika, kortison, hormoner, forurensninger i mat, miljøgifter m.m. kan føre til ubalanse mellom gode og dårlige tarmbakterier og ulike symptomer kan oppstå.

Man kan gjeninnføre «gode» bakterier, slik at tarmfloraen kommer i likevekt, men tilførsel av melkesyrebakterier er kun fornuftig dersom  basen er opprettet for det, dvs. at tarmen har et surt miljø med pH 4,5 til 5. For å bygge opp sin naturlige tarmflora kan man ta tilskudd med melkesyre L+ som fremmer et surt miljø i tarmen.  

Studier viser at L+:

  • Støtter tarmfloraen
  • Har en antimikrobiell effekt
  • Kan hjelpe ved laktoseintoleranse
  • Stimulerer utskillelsen av fordøyelsesvæsker
  • Påvirker opptak av næringsstoffer i tarmen

Molkosan fra A.Vogel er en forfriskende drikk som er rik på melkesyre L+. Les mer om Molkosan her.

Fiberrik mat kan også hjelpe til med å opprettholde balansen og etterfylle de sunne bakteriene, så pass på å få i deg nok frukt og grønt samt grove kornprodukter.

5. Sett ned tempoet og tygg ordentlig

Det er viktig å tygge maten ordentlig fordi dette hjelper til å fordøye maten raskere. Personer som spiser raskt spiser ofte mer. Til gjengjeld blir fordøyelsen mindre effektiv. Sett ned tempoet og nyt maten! Når man er skrubbsulten spiser man gjerne det man har. Dette kan være mat magen nødvendigvis ikke er så vandt til, og ettersom en gjerne også spiser fort når man er sulten kan dette gi magebesvær i ettertid.

6. Spis med regelmessige mellomrom

Det er viktig å ikke vente for lenge mellom hvert måltid. Det optimale er å spise hver 4-6 time. Dette hjelper med å gi kroppen din en jevn strøm av energi og næringsstoffer.

7. Spis når du er avslappet

Stress og stressrelaterte følelser kan aktivere hormoner som avleder oppmerksomheten bort fra fordøyelsessystemet. Mat som spises i slike situasjoner blir derfor ikke fordøyet skikkelig. Det beste er derfor å spise når du er avslappet og har tid til å fokusere på at du skal nyte måltidet.

 

Følg oss på Facebook